Min vektreduksjon

LilySlim Weight loss tickers

mandag 25. februar 2013

Nytt korsbånd i kneet er på plass

Jah, da har det skjedd litt siden sist jeg blogga..
Fikk jo nevnt til dere at jeg skulle inn på fredag for å få nytt korsbånd i kneet mitt..
Dette kom jo veldig brått på da siden de ringte meg på tirsdag (om jeg ikke husker feil)  og spurte om jeg ville operere på fredag siden de hadde fått en avbestilling..
Takka selvfølgelig ja.. greit å få dette gjort ;)

Jeg møtte opp på Torsdag for innskrivning, var veldig spent på om jeg skulle sove hjemme eller om jeg fikk sove på st.svitun hotellet.
Tenkte det ville bli stress å sove hjemme siden jeg måtte møte ei stund før kl 08 for operasjonen.. 
Måtte jo vekka nikolai og dratt han med helt ut til stavanger osv siden det er for tidlig å levere han i bhg.
Så ville blitt litt stress.. ikke visste vi hvordan det ville vært med rush heller..
Forklarte dette til sykehuset og de forsto det da.. så fikk sove på hotellet heldigvis :)
Innskrivning på sykehus er rimelig kjedelig altså, like kjedelig som sist jeg ble innskrevet for min Gbp :p
Hele dagen gikk i blodprøver, snakking og ikke minst venting venting og atter venting..
Hadde heldigvis verdens beste selskap med meg nesten hele dagen (Nikolai og pappen).
Nikolai var kjempe tålmodig og flink.. jeg ble imponert <3






Møtte kl 09 og kom meg ikke på hotellet før ca kl 18-18.30.. og da var jeg LEI og sulten.. måtte da selvfølgelig innom kantina og få meg noe mat på vei opp til rommet.
Og der serverte de komle middag..
Jaja tenkte jeg får prøve litt da.
Jeg ba om liten porsjon (syns ikke den var liten i det hele tatt jeg :p)
Var veldig spent på om jeg reagerte på det, men det gjorde jeg faktisk ikke..
Nå unngikk jeg nesten alt fett og spiste ikke mye komle da..
Men det var virkelig snadder.
Resten av kvelden lå jeg og slappa av og så på tv..
Om morgenen sto jeg opp kl 06..
Gikk i dusjen og gjorde meg klar til å gå til avdeling 5G.
Når jeg kom til 5G ble de enda litt mer venting siden jeg var litt tidlig ute..
Men etter ca 30min-1 t så kom kirurgen og snakka med meg (hun fikk ikke tid til det dagen før)
Og makan til blidere og hyggeligere og mer forståelsesfull dame skal en lete lenge etter..
Jeg bler rett og slett kjempe glad når jeg så at det var hun som skulle operere meg..
Sa jo til henne at hadde jeg vært 40-50 år så hadde jeg bare valgt å leve med dette kneet.. men jeg er bare 27 og er så mye jeg vil gjøre (gå i fjell, på skøyter,ski +++) og det forsto hun VELDIG godt heldigvis :D
Og hun sa til meg at dette kom til å bli kjempe bra.. målet hennes var at jeg med tiden skulle klare å glemme det kneet og at jeg ikke skulle kunne merke at det fremre korsbåndet har vært røket..
DET var godt å høre det :D
Så da gjorde jeg meg klar, fikk de nydelige sykehus klærne på meg (for ikke å glemme den sexy shorts/trusa en får der :p) og la meg på senga mi i korridoren og venta på å bli trilla ned.. 
 Da var jeg klar
 Senga mi
Jeg lå helt inni enden av korridoren der ;)

Jeg ble trilla ned ca kl 08.45. 
Tok litt tid med klargjøring der nede
Måtte sette veneflon osv


Så operasjonen starta ikke før ca kl 10.30 og jeg var ferdig operert ca kl 12.30.
Så operasjonen tok ca 2 timer ;)
Våkna på intensiven og hun som passa på meg der var veldig flink å passe på at jeg ikke hadde for vondt.. så fikk en del smertestillende, noe jeg satt veldig pris på ;)
Smerter hadde jeg selvfølgelig en god del av, de har jo tross alt rota rundt i kneet mitt og laga ett nytt korsbånd, så kan ikke forvente å ikke å så vondt akkurat :p
Fikk ispose som jeg hadde rundt kneet hele tiden første døgnet.

Fikk besøk av en fysioterapaut dagen etter som lærte meg å bruke krykker og viste meg noen øvelser jeg skulle starte med samme dag ;)
Ubehagelig men samtidig godt å komme seg opp fra senga og bevege seg litt :)
Ser ikke direkte fresh ut på sykehuset, men slik er det bare :p

Fikk bytta bandasjer den dagen jeg skulle hjem.
Så ikke nydelig ut, men vet jo at ting blir bedre ;)



Nå her hjemme så går det greit.. trenger en del hjelp og har en del vondt..
Kneet er veldig stivt og håvent enda.

Fikk resept på paralgin forte som jeg tar mot smertene.. men trenger mindre og mindre av de heldigvis..
Værst er jo på natta når jeg ligger stille lenge.. stivner helt og blir vondt..
Men det går seg nok snart til håper jeg ;)
Har fått bestilt time hos fysioterapaut også, så dit skal jeg på mandag som kommer.
Blir godt å komme i gang.. og gleder meg allerede til jeg er klar for spinning og turer igjen :D
Vet jo at det kan ta noen uker til da.. for de regna med jeg skulle bruke krykker i ca 6 uker.. men etter det håper jeg at jeg klarer turer ihvertfall ;)
Foreløpig klarer jeg heller ikke å kjøre bil, så er litt avhengig av andre med å komme meg rundt..

Dette ble ett langt blogg innlegg
heldigvis helt frivillig å lese :p

Ha en fin dag :)

-Linn






1 kommentar: